Mapa

Zaježová leží asi 15 km juhovýchodne od Zvolena uprostred pohoria Javorie. Je to asi 200 samostatných gazdovstiev, rozprestierajúcich sa na pomerne širokej ploche v malých skupinách - lazoch. Každý laz má svoj názov - Polomy, Sekier, Častobrezie, Podlysec - to sú niektoré z nich. Zaježovú delí od Zvolena jeden z bočných hrebeňov pohoria Javorie, preto je ku nej prístup po ceste iba okľukou cez Pliešovce, alebo z druhej strany cez Vígľaš a Slatinské Lazy. Zo Zvolena však smerom k Zaježovej vedú dve doliny, na konci ktorých sú tiež lazy patriace pod mesto. Z konečnej zástavky zvolenskej MHD na Kráľovej, alebo Sekier-hájovni sa dá peši prejsť cez spomínaný hrebeň do Zaježovej asi za hodinu. Je to výhodné najmä ak smerujete na Sekier, alebo na Častobrezie. Na Polomy a do ďalšich častí Zaježovej trvá cesta hodinu naviac.

Dôležité upozornenia:

• Vyznať sa v Zaježovej nie je jednoduché, preto, ak sa chcete vyhnúť blúdeniu, venujte náležitú pozornosť inštrukciám nižšie. Ak sem idete prvý krát, vytlačte si ich, alebo prepíšte.
  • V Zaježovej má signál iba mobilný operátor Orange. Ak máte mobil od iného operátora, signál nájdete iba na niektorých okrajových miestach (napr. Podlysec, Sekier, Podsekier).

GPS súradnice:
Sekier: 48.477843,19.20472
Parkovanie na Podsekieri (pre návštevy Sekiera a Brány): 48.468227,19.204484
Vzdelávacie centrum Zaježová (Polomy): 48.45172,19.223238
Centrum Zaježovej (škola, Komunitné centrum - MNV, obchod, kultúrny dom): 48.458654, 19.220685

UPOZORNENIE: Časy odchodov autobusov si overte, je možné, že niektoré boli od napísania týchto inštrukcií upravené

Najprv sa musíte dostať do Zvolena. Je na frekventovanej trase, takže vlakových aj autobusových spojov je pomerne veľa. Nájdete ich napríklad na stránke www.cp.sk   Zo Zvolena do Zaježovej je len jeden priamy spoj, ináč vždy budete musieť prestúpiť v Pliešovciach. Na zvolenskej autobusovej stanici (je hneď oproti vlakovej) nájdite nástupište č. 15. Všetky autobusy z neho odchádzajúce prechádzajú cez Pliešovce. Medzi Pliešovcami do Zaježovou sú nasledovné spoje: 6:45 (prac. deň), 7:00 (sobota), 8:00 (nedeľa), 11:35 (prac. deň), 12:35 (nedeľa), 14:15 (prac. deň), 15:30 (nedeľa), 16:15 (prac. deň), 19:00 (iba piatok). Väčšina týchto autobusov čaká na spoj zo Zvolena, ktorý zo zvolenskej stanice odchádza 30-40 minút predtým. Jediný priamy spoj odchádza zo Zvolena do Zaježovej o 15:45 cez týždeň. Autobus, ktorým môžete stihnúť posledný piatkový spoj do Zaježovej odchádza zo Zvolena o 18:25! Cesta autobusom zo Zvolena do Zaježovej trvá asi hodinu. Ak idete na Polomy (Vzdelávacie centrum), pýtajte si v autobuse do Zaježovej lístok na zástavku Bosákovci a povedzte šoférovi, aby vám tam zastavil aj bez zvonenia, lebo neviete, kde to je. Zo zastávky pokračujte po odbočke doprava od hlavnej cesty a asi po 15 minútach chôdze uvidíte prvý dom na pravej strane, asi 100m od cesty. To je váš cieľ. Ak idete do centra Zaježovej (obchod, kultúrny dom, MNV) vystúpte na zastávke "Zaježová-Jednota". Ocitnete sa priamo v strede. Ak idete cez Pliešovce na Sekier, vystúpte na zastávke "Zaježová - rázcestie". Odtiaľ pokračujte na sever po žltej turistickej značke cca. 30 minút.
Nastúpte na zvolenskú MHD č. 11 smer Kráľová. Začína na stanici a prechádza aj cez centrum. POZOR! Nedajte sa zmiasť a nenastúpte na autobus č. 20 alebo na iný, ktorý smeruje na Sekier - vo Zvolene je sídlisko z rovnakým názvom ako laz v Zaježovej. Autobus č.11 odchádza zo stanice o 6:15 (prac. deň), 7:00 (víkend), 13:20 (prac. deň), 16:10 (prac. deň), 16:30 (víkend). Odvezte sa až na konečnú zastávku. Z nej potom pokračujte peši vľavo, najprv asi 20 metrov po asfaltovej ceste a potom ďalej cez lúky po žltej turistickej značke. V prvom lesíku, cez ktorý budete prechádzať neodbočujte vpravo, aj keď je tam lepšie vyšlapaný chodník. Choďte až na hrebeň a po ňom pokračujte ďalších 20 minút cez lúky a lesy až kým neprídete k miestu na lúke, kde chodník zbieha vpravo z hrebeňa. Kúsok nižšie je laz Sekier. Ak chcete ísť na Bránu, pokračujte po hrebeni ďalších 10 minút, až kým neprídete na lúku, ktorá patrí k Bráne. Odchody MHD č.11. z Kráľovej späť do Zvolena: 6:50 (prac. deň), 7:40 (víkend), 14:00 (prac. deň), 16:50 (prac. deň), 17:10 (víkend). Cesta medzi hlavnou vlakovou a autobusovú stanicou a Kráľovou trvá 25 minút. Pre istotu si overte aktuálnosť údajov na stránke so zvolenskou MHD: http://imhd.zoznam.sk/zv/cestovny-poriadok/linka/11/smer/Kralova/zastavk...
Za dedinkou Pstruša (pred Vígľašom) odbočte vľavo na smer Slatinské Lazy (Veľký Krtíš). Po vojdení do Slatinských Lazov odbočte po 500 m, pri autobusových zastávkach z hlavnej cesty smerom ďalej do dediny. Po prejdení Slatinskými Lazmi a Kalinkou pokračujte ďalej cca 7-8 km kým sa dostanete za sedlo. Je tam uvítacia tabuľa, vďaka ktorej spoznáte, že ste v Zaježovej. Ak máte namierené na Polomy, prejdite asi 5 km pomedzi roztrúsené domy a po tom ako miniete križovatku s dreveným smerovníkom a o kúsok neskôr aj rozpadnuté družstvo (na pravej strane) odbočte z hlavnej cesty vľavo (je tam smerovník na laz Polomy). Kilometer ďalej hore kopcom je odbočka vpravo s krátkou cestou na parkovisko Vzdelávacieho centra (je to prvý dom na pravej strane, ktorý po ceste uvidíte). Ak idete na Sekier, ešte pred družstvom odbočte doprava na križovatke v tvare X, ktorú spoznáte podľa dreveného smerovníka. Pokračujte po asfaltovej ceste bez odbáčania vpravo či vľavo až kým neskončí. Tesne pred koncom asfaltovej cesty odparkujte auto vedľa cesty (je tam na to miesto). Ďalej sa autom ísť nedá (rešpektujte značky, poľná cesta síce pokračuje kúsok ďalej, ale jeden z jej majiteľov si neželá, aby bola používaná autami idúcimi na Sekier, alebo Bránu). Sekier je odtiaľ asi 20 minút chôdze po poľnej ceste hore svahom. Na Bránu je to zo Sekiera ďalších 15 minút. Ak chcete ísť do centra obce (bývalé MNV, obchod, škola, kultúrny dom) na križovatke s dreveným rázcestníkom odbočte vľavo.
Do Zaježovej sa môžete dostať zo západu cez Pliešovce, alebo od východu cez Vígľaš. Cesta cez Pliešovce je približne rovnako dlhá ako cez Vígľaš. Vo Zvolene odbočte smerom na Šahy a potom za Dobrou Nivou smerom na Pliešovce a Veľký Krtíš. Za Pliešovcami odbáčajte vľavo (smer Zaježová a Slatinské Lazy). Cesta zo Zvolena do Zaježovej trvá autom cca. 35 minút. Po príchode do Zaježovej prídete na označenú odbočku ku Vzdelávaciemu centru (vpravo, je to smer na laz Polomy). Kilometer od nej je ďalšia odbočka vpravo s krátkou cestou na parkovisko Vzdelávacieho centra (je to prvý dom na pravej strane, ktorý uvidíte). Ak idete na Sekier, alebo Bránu, neodbáčajte z hlavnej cesty ku Vzdelávaciemu centru, ale pokračujte pol kilometra ďalej na križovatku v tvare X, ktorú spoznáte podľa dreveného smerovníka vedľa cesty. Až tam odbočte vľavo z hlavnej cesty a pokračujte po asfaltovej ceste bez zchádzania vpravo či vľavo na viaceré odbočky tejto cesty, až kým neskončí. Tesne pred koncom asfaltovej cesty odparkujte auto vedľa cesty (je tam na to miesto). Ďalej sa autom ísť nedá (rešpektujte značky, poľná cesta síce pokračuje kúsok ďalej, ale jeden z jej majiteľov si neželá, aby bola používaná autami idúcimi na Sekier, alebo Bránu). Sekier je odtiaľ asi 20 minút chôdze po poľnej ceste hore svahom. Na Bránu je to zo Sekiera ďalších 15 minút. Ak chcete ísť do centra obce (bývalé MNV, obchod, škola, kultúrny dom) na križovatke s dreveným rázcestníkom odbočte vpravo.